Aj by chcela, ale je jej bránené – komentár

Prezident Peter Pellegrini sa v súkromnej televízii v nedeľu predpoludním rozhovoril a ako hlava štátu očakávaným spôsobom zhodnotil témy, ktoré zaujímajú verejnosť. Bez ohľadu na to, kto má bližšie alebo ďalej k vládcovi paláca, možno povedať, že len ťažko mu niečo vyčítať a jeho pohľady vnášajú do verejnosti tak prepotrebný pokoj. Konfrontácii sa úspešne vyhýba. A ak nám všetkým povie, že národom lomcujú aj okrajové témy, neporovnateľné s tým, že môžu padať mosty a asi  nás dobehnú napr. ceny plynu a elektriny, vďaka za názor a upozornenie pre vládu.

Odchádzajúca ministerka zdravotníctva Dolinková pochádza z hlasistického politického košiara, bolo zaujímavé sa dozvedieť, ako  expredseda hodnotí jej takmer jednoročné pôsobenie. Zdá sa, že viac pozitívne ako negatívne. Verejnosti opakovane potvrdil, že demisiu prijme, ale až po tom, keď dostane na stôl návrh na adekvátnu náhradu. Chce hotového človeka, lebo zdravotníctvo si to zaslúži.  Neradno teda hľadať iného ministra, ktorý by len zaskočil. V tomto bode to máme jasné. Nie celkom jasné je to, ako to Peter Pellegrini vidí,  keď sa akoby vžil do myšlienkových pochodov Zuzany Dolinkovej. Podľa neho „aj by chcela, ale je jej bránené“. V prípade, že by malo ísť len o ženu, možné sú rôzne výklady. Ak ide o ministerku, prezident sa zhoduje s väčšinou komentárov, že stratila podporu, rezort nie je prioritou a kameňom úrazu sa stala konsolidácia. Aj táto búrka prehrmí, ale nový minister alebo ministerka nebude živou vodou. Rezort čaká veľa práce. Pravdaže, keby nebolo nič iné, čo ľudí irituje, to by sa nám fajn žilo. Keď som dopočúval úvahy hlavy štátu, prišlo mi na um, že nespomenul dôchodcov, hoci sa nedá povedať, že by túto tému aj v minulosti obchádzal. Skúsim sa na to pozrieť z iného a netradičného uhla pohľadu. Koľkože je u nás ľudí povedzme nad požehnaných 65 alebo 70  rokov ? Veru, úctyhodné číslo. A koľkí šoférujú ? Takisto nejde o malé počty. A čo všetkých čaká, ak Európska únia naozaj nariadi povinne a pravidelne preskúšavať  veľkú skupinu starších ľudí a bez testov im vezme vodičské preukazy ? Cieľom je údajne zvýšiť bezpečnosť na cestách. Návrh podporila aj akási vraj významná nemecká asociácia. Rozruch to určite spôsobí. Len tri poznámky. Osobne som videl na nemeckých diaľniciach jazdiť skutočne starých pánov možno aj s ôsmimi krížikmi, ktorí si to šinuli poriadne nad 200 za hodinu. U nás veru nikdy. Tvrdím, že vodiči vo vyššom veku v SR sú oveľa opatrnejší ako divokí mladíci, najmä na silných motorkách, alebo v pekelne rýchlych autách. Druhá poznámka – ako veriť šéfke EÚ von der Leyen vo veci emisií a aj chystanej zjavnej vekovej diskriminácii, keď ostentatívne jazdí na mohutnom vozidle s najmenej 450 konskými silami ? A nejde o elektriku. A napokon, už tie rovné uhorky podľa EÚ a ďalšie nezmysly poriadne rozčuľovali normálne mysliaceho človeka. Nepremyslené zásahy do suverenity štátov, ktoré akoby neboli svojprávne, musia prestať. Veď áno, starší človek môže mať problémy s vedením svojho vozidla, ale platia jasné pravidlá. Ukážte mi lekára, ktorý  vystaví nález pre vodiča, ktorý nepočuje, nevidí, trpí nastupujúcou demenciou, /a kontroly sa dejú pravidelne/, pričom si uvedomuje, že prípadné falšovanie môže byť kvalifikované ako spolupáchateľstvo pri trestnom čine ?

Začalo sa to pánom prezidentom, zdravotníctvom a komentár sa končí tiež pri tejto téme. Nuž čo, keď všemocný Brusel oberie seniorov o ich práva alebo ich bude šikanovať, treba len veriť, že vlaky a aj autobusy budú zadarmo… Možno aj o tom padne zmienka na chystanom sneme Slovenskej asociácie novinárov /SAN/ začiatkom decembra.  Nie sú medzi nami členmi iba „dorastenci“. Máme aj takých, ktorí sa netaja šedinami.  Neviem si predstaviť, že by si niekto navliekol prilbu a osedlal motorku s kubatúrou silného auta. A jazdil by ..na „plné pecky“, s upraveným výfukom, tak ako to práve vidím z okna.

Milan Španír, publicista