Vodiči v EÚ sa pri šoférovaní rozptyľujú mobilom a za volant sadajú aj veľmi unavení, či prekračujú povolenú rýchlosť a nedodržiavajú bezpečnú vzdialenosť od iných vozidiel. Aj takéto skutočnosti vyplynuli zo 14. Barometra zodpovedného šoférovania, ktorý zverejnila Nadácia VINCI Autoroutes. Prieskum sa uskutočnil na vzorke 12.413 respondentov v 11 európskych krajinách. Za volantom používa svoj mobilný telefón 67 % európskych vodičov, 44 % priznalo, že mobil pri šoférovaní používa pravidelne. Zo slovenských vodičov 71 % oslovených pripustilo, že sa za volantom rozptyľuje mobilom, 43 % tak robí pravidelne. Európski vodiči podľa prieskumu podceňujú ospalosť za volantom. Veľmi unavených šoféruje 38 % európskych vodičov. Na Slovensku ich je o čosi menej, šoférovanie aj pri veľkej únave priznalo 30 % slovenských vodičov. Pritom 18 % európskych (20 % slovenských) vodičov už malo alebo takmer malo nehodu v dôsledku spánku za volantom. Prieskum zistil, že vodičom nie je cudzia ani agresivita pri šoférovaní. Vyše polovica európskych vodičov (52 %) priznala, že nadáva iným vodičom, presná polovica na iných vodičov v hneve trúbi a 21 % neváha vystúpiť z vozidla, aby si situáciu s iným vodičom vyjasnilo. Až 83 % európskych vodičov priznalo, že sa obáva agresívneho správania iných vodičov. Väčšina európskych (85 %), ale aj slovenských (84 %) vodičov priznala, že prekračuje povolenú rýchlosť o niekoľko kilometrov za hodinu. Bezpečné vzdialenosti nedodržiava vyše polovica európskych, ale aj slovenských motoristov. Problémom je aj alkohol za volantom, šoférovať v opitosti si trúfajú najmä mladí muži. Šoférovanie pod vplyvom alkoholu priznalo 17 % mužov vo veku 25 až 34 rokov. Pri šoférovaní v opitosti malo alebo takmer malo nehodu 40 % európskych vodičov. Na Slovensku je číslo vyššie, nehodu alebo hroziacu nehodu pri šoférovaní pod vplyvom alkoholu priznalo 53 % Slovákov. Na správanie vodičov na cestách v drvivej väčšine vplýva, ak oni alebo niekto z ich blízkych zažili nehodu. Podľa prieskumu 89 % európskych vodičov uviedlo, že zlepšilo svoje správanie za volantom po tom, čo mali nehodu alebo niekto z ich blízkych zahynul či sa vážne zranil pri dopravnej nehode. Väčšina motoristov sa stala po takejto skúsenosti na ceste ostražitejšia a prísnejšie dodržiava pravidlá cestnej premávky. U 30 % oslovených vodičov takáto skúsenosť vyvoláva väčší stres pri šoférovaní.